Knuffelen mag, zéker op moederdag

Wat is voor moeders de mooiste dag van het jaar? Moederdag natuurlijk. Deze feestdag valt ieder jaar op de tweede zondag in de maand mei en dus over slechts 5 dagen is het weer zover! Een heerlijke dag waarop alle moeders in Nederland van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat verwend worden door hun kind(eren). Met een ontbijtje op bed of een leuk cadeautje bijvoorbeeld. Het aftellen is echt begonnen…

In dit blog deel ik, vanuit mijn rol als kindertherapeute, nieuwe praktische tips die zorgen voor (meer) plezier in de opvoeding van je kind(eren). Ook vertel ik meer over hooggevoelige kinderen, hoe je kunt herkennen of jouw kind hier last van heeft en wat je hieraan het beste kunt doen. Kortom, lees snel verder want ook dit blog zit boordevol interessante tips en weetjes. Veel leesplezier!

Is mijn kind hoogsensitief?
20% van de wereldbevolking is in hoge mate gevoelig. Het is dus zeker niet vreemd als jouw kind hooggevoelig is. Maar waar herken je hooggevoeligheid aan? Aan bijvoorbeeld onderstaande eigenschappen. Je kind:

  • heeft last van emoties: woede-aanvallen, angst, huilbuien of pijn.
  • merkt veel op en denkt diep na alvorens te handelen.
  • raakt snel overprikkeld en van slag.
  • heeft moeite met veranderingen of nieuwe situaties.
  • is druk en aanwezig of juist verlegen, rustig en teruggetrokken.
  • is bang om fouten te maken en perfectionistisch ingesteld.
  • heeft moeite zich te concentreren.
  • heeft snel last van kriebelende kleding, etiketten, naden van sokken etc. 

Indien je bovenstaande eigenschappen bij je kind herkent, is de kans aanwezig dat je een hooggevoelig kind hebt. Geen nood aan de man, zoals je hierboven al kon lezen komt dit erg veel voor bij mensen. Wél is het van belang dat je jouw kind hierbij helpt en hem/haar een steuntje in de rug geeft.

 

Hoe te handelen bij hooggevoeligheid?
Hoogsensitieve kinderen voelen alles intens, nemen alles waar en denken veel na waardoor de zintuigen constant aan het werk zijn en de hele dag geprikkeld worden, zelfs als het kind er geen zin in heeft. Het is dus belangrijk dat ze regelmatig ontspannen om tot rust te komen. Ga geen ellenlange gesprekken met ze aan, maar stimuleer ze door middel van creativiteit. Het vergroot zelfvertrouwen en het verkleint angsten. Kinderen willen graag iets doen, laat ze daarom schilderen of tekenen. Zo kunnen ze hun zinnen verzetten en even lekker ontspannen. Dit kun je zelf met ze samen doen, maar je kunt ook mijn expertise als kindercoach inhuren. Voor meer informatie over hooggevoelige kinderen en het traject dat ik daarvoor aanbied, verwijs ik je graag door naar mijn website.


Liefdevol opvoeden. Hoe doe je dat?
Dag in, dag uit zijn we in de weer met onze kids. Dat we met een kind ineens verantwoordelijk zijn voor iemand daar waren de meeste ouders zich wel van bewust, dat je als ouder 24/7 alles in goede banen probeert te leiden daarin tegen niet. En dat laatste is zeker niet altijd even makkelijk. Het stelt regelmatig je geduld op de proef, is uitdagend én stressvol.

Om ervoor te zorgen dat je als ouder geen opvoedstress, maar juíst opvoedplezier ervaart deel ik ook deze maand weer twee praktische, bruikbare tips die jou hierbij helpen. Deze maand gaan we werken aan ons knuffelvermogen en we maken kennis met het belang van gezonde voeding.

Tip 9: Knuffelen mag
Knuffelen en kinderen oprechte complimenten geven werkt soms krachtiger dan elke andere opvoedkundige tip. Een liefdevolle blik of een stralende lach is al snel meer waard dan een lang gesprek. Kinderen zijn gevoeliger dan je denkt en pakken de intentie op waarmee je een boodschap brengt. Een knuffel geven of een liefdevol gebaar raakt. En dat geldt net zo goed voor stoeien. Kinderen voelen zich erdoor geliefd. Ze leren omgaan met grenzen, afstand en nabijheid. En uiteraard brengt stoeien ze vooral plezier. Met moederdag op de planning deze week moet een dagje knuffelen met je kind(eren) zeker goed komen!

Tip 10: Eet bewust
In de media is volop aandacht om zo weinig mogelijk kunstmatige suikers te eten. Toch krijgen steeds meer kinderen ongezonde voeding binnen. Zorg daarom dat je kind thuis voldoende én een gevarieerd aanbod aan fruit, groente en gezond drinken binnen krijgt. Besef bovendien dat je als ouder ook tijdens het eten een voorbeeldfunctie hebt. Zien eten doet eten. Ontbijt samen en neem de tijd om stil te staan bij gezonde voeding. Vertel tot slot waarom gezonde voeding belangrijk is voor het lichaam. Leg bijvoorbeeld uit dat een lichaam als een machine werkt. Als kinderen gezond eten, krijgt hun lichaam genoeg bouwstoffen aangeleverd. Daardoor houden ze dingen langer vol, zoals bijvoorbeeld geconcentreerd werken op school. Ook hoeft het lichaam dan minder hard te werken om rommel zoals koek, snoep en chips op te ruimen. 


Tot slot
Dan rest mij jou en je gezin alvast een fijne week, met een heerlijke moederdag te wensen. Laat je lekker verwennen en geniet ervan. De weersvoorspellingen zijn qua temperatuur goed, nu nog hopen dat het niet gaat regenen zoals nu voorspeld wordt. En mocht je vragen hebben over hooggevoeligheid bij kinderen schroom dan niet om contact met mij op te nemen.

Liefs, Fijke Willemse

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *