
Dol Fijn! is uitgeroepen tot beste counselor van Nederland en België
Over Fijke
Fijke Willemse werd in 2012 uitgeroepen tot beste counselor van België en Nederland. Ze won de starterstrofee en mocht haar werkwijze – die geënt is op een methodiek die zij zelf heeft ontwikkeld – aan 800 zakenmensen presenteren (samen met Jort Kelder) tijdens de BOV trofee. Haar goede manier van werken is ook in het onderwijs niet onopgemerkt gebleven: in 2000 won Fijke de Toon Hommelprijs voor haar onderwijsmethode ‘Geschiedenis moet je beleven!’
Wat mij drijft
“Zolang ik me kan herinneren wilde ik een eigen Kinderpraktijk. Mijn hart ligt bij kinderen en ik voel een innerlijke drive om hen te helpen. Vanuit rust, liefde en plezier wil ik hen geruststellen, hun angst wegnemen en hen weer in hun kracht stellen. Soms hebben ze een steuntje in de rug nodig om te leren leven in de maatschappij en ik vind het fijn om hen te laten voelen dat ze er niet alleen voor staan.
Plezier, creatieve werkvormen en speelsheid nemen in mijn werk een belangrijke plaats in. Kinderen mogen kind zijn en de begeleiding als leuk ervaren. Daarom geef ik hen ook de ruimte om eigen creativiteit in te brengen.
Ik geloof dat elk kind een taak heeft, een eigen talent dat het mag ontwikkelen en het is mijn kracht om deze kwaliteiten in kinderen te zien en te stimuleren.
Het geeft me enorm veel voldoening als ik een kind zie groeien, als het weer lekker in zijn vel komt te zitten en in zichzelf gaat geloven. Ik zie kinderen graag stralen.“
Talenten en mogelijkheden
Met de komst van het passend onderwijs en transitie jeugdzorg is het van belang te kijken naar de positieve eigenschappen van kinderen in plaats van te denken in beperkingen en diagnoses. In mijn praktijk onderzoeken we samen wat hun talenten en mogelijkheden zijn, in plaats van de nadruk te leggen op wat minder goed gaat. Ik kijk naar het kind zelf. Wat is zijn behoefte?
Kinderen mogen kind zijn
Kinderen houden niet van lange gesprekken, maar werken liever met hun handen. Ik probeer ze altijd met humor te benaderen. Bij mij leren kinderen spelenderwijs omgaan met eventuele obstakels in hun leven. Dit doe ik door middel van tekenen en schilderen, maar dan in de ruimste zin van het begrip. Ik ben van mening dat begeleiding leuk mag zijn en ik kijk bij elk kind specifiek naar wat het nodig heeft.
Fouten zijn een springplank naar succes
Veel kinderen die bij mij komen zijn bang om fouten te maken. Ik leer ze dat fouten maken mag. Tijdens het tekenen kun je immers gewoon opnieuw beginnen als het je niet zint. Ik daag ze op subtiele manier uit om hun mening te uiten, door ze bijvoorbeeld hun lievelingskleur te laten kiezen voor hun tekening. Zo leren ze dat ze hun plaats mogen innemen in deze wereld en creëren ze een eigen identiteit.